‘Mijn grote wens: een beautycamper voor zieken en gehandicapten’

Texelse doorzetter doet meer dan geld verdienen

Ziekte, corona en ingrijpende verbouwingen maakten de afgelopen jaren tot een heftige periode voor schoonheidsspecialiste Martine van Hintum.

Geen reden voor zelfmedelijden, vindt de Texelse ondernemer zelf. Anno 2022 bloeit haar bedrijf Beauty Outline als nooit tevoren. MB Adviesgroep denkt met haar mee.

Ze heeft een paar heftige jaren achter de rug. Die begonnen in november 2019, toen ze ziek werd. Borstkanker, luidde de diagnose. Na een zware operatie volgde een periode van herstel. Ongeveer tegelijkertijd begonnen de lang geplande verbouwingen aan haar bedrijfspand. ‘Heftig’, blikt ze terug. ‘Maar ik heb de schouders eronder gezet en er het beste van gemaakt. Mijn geluk was dat ik het lichamelijk goed aankon.’

Corona

Nog eens twee maanden later kwam corona en moest zowel haar schoonheidssalon als de bijbehorende winkel dicht. ‘Dat is in totaal drie keer gebeurd. Twee keer vlak voor de kerst, voor mij de drukste periode van het jaar, want dan wil iedereen er knap uitzien. Die sluitingen hebben erin gehakt, in mijn sector kun je ze niet inhalen. Mensen komen niet plotseling twee keer achter elkaar voor een schoonheidsbehandeling.’

Afgezien van een eenmalige uitkering van €4.000 in de eerste coronaperiode en uitstel van belastingbetaling kwam ze niet in aanmerking voor overheidssteun. ‘Dat was spannend. Ik heb toch de verantwoordelijkheid naar mijn medewerkers. En naar mezelf. Samen met mijn partner heb ik bovendien een eigen huis en andere verplichtingen. Ik heb niet veel wakker gelegen, maar hoop niet dat dit weer gebeurt, want dan gaan ondernemers echt kapot. Desnoods met mondkapjes op en een beperkt aantal klanten, maar we moeten echt openblijven.’

Vijftien jaar actief

Al een kleine vijftien jaar is schoonheidsspecialiste Martine actief in haar vak. Na een paar jaar rondzwerven opende ze in 2012 een salon in de toen net nieuwe Passage in De Koog. Het pandje was klein, maar net ruim genoeg om er een winkeltje bij te beginnen, waar ze cosmetica en andere producten verkocht.

Al snel groeide ze er uit haar jasje, waarna ze vijf jaar geleden naar de Nikadel verhuisde. Ze kreeg er de kans een deel van de slagerij van Kees en Katja Moormann te huren, maar kon er niet zomaar intrekken. ‘Het vormde nog één geheel met het bedrijf van Kees en Katja. De tegeltjes van de slagerij zaten er nog in. We hebben flink verbouwd en er behandelkamers en een winkel in gemaakt.’

Bij een tweede verbouwing volgden nog meer veranderingen, met een uitbouw van de serre en een nieuwe entree. Bij de derde – en voorlopig laatste – verbouwing kreeg het pand nieuwe vloeren en plafonds, een nieuwe keuken, was er een ‘make over’ voor de behandelkamers en werd de schoonheidssalon uitgebreid met een spa voor baby’s. Ten slotte werd voldaan aan de nieuwste eisen op gebied van brandpreventie.

‘En toen werd het eindelijk tijd om het pand te kopen. Dat wilde ik al eerder, maar corona gooide roet in het eten. Met Kees en Katja had ik wel de afspraak van het eerste recht van koop. Het heeft even geduurd, maar gelukkig hebben we alles in een goede verstandhouding en met geduld voor elkaar kunnen regelen.’

MB Adviesgroep

Bij de aankoop riep Martine de hulp in van Maarten-Jeroen den Boer van MB Adviesgroep. Hij assisteerde niet alleen bij het vinden van een passende financieringsconstructie, maar ook bij de begeleiding richting bank en notaris. Ook kadastraal moest een en ander worden geregeld. ‘Ik ken Maarten-Jeroen al heel lang. Hij heeft verstand van dit soort zaken en me heel goed ondersteund.’

Hoewel het dus niet allemaal van een leien dakje is gegaan, is Beauty Outline de afgelopen jaren uitgegroeid tot een bloeiend bedrijf. Dat bestaat naast de schoonheidssalon en de steeds ruimer gesorteerde winkel tegenwoordig ook uit een concept- en reclamebureau, dat huisstijlen en logo’s ontwikkelt, passende bedrijfskleding levert en de social media voor ondernemers verzorgt. Om maar een paar activiteiten te noemen.

Verrassende uitbreiding

Deze verrassende uitbreiding is vooral te danken aan haar broer Erwin Ruumpol, die al langer de automatisering, communicatie en allerlei vormen van reclame voor Martine zelf verzorgde. Inmiddels werkt ook medewerkster Chanique Guldemond voor de nieuwe tak aan het bedrijf, terwijl Martine als zakelijk brein de contacten met klanten onderhoudt. ‘Voordeel was dat we tijdens corona gewoon konden doorwerken. We moeten dit concept nog goed uitrollen, maar we krijgen het al steeds drukker.’

Beauty Outline is ook leerbedrijf. ‘Ik vind het belangrijk jonge mensen een kans te bieden zich verder te ontwikkelen. We hebben al verschillende stagiairs gehad.’

Ze is trots op haar onderneming en in totaal nu vier medewerkers. ‘We zijn een geolied team, harde werkers en goed op elkaar ingespeeld. We helpen elkaar. De schoonheidsspecialisten werken ook in de winkel en de mensen van kantoor kunnen daar ook bijspringen. Dat maakt het afwisselend.’ Lachend: ‘Al is het ook wel eens chaotisch. En als we allemaal tegelijk aan het werk zijn, is het een kippenhok. Met z’n allen op honderdnegentig vierkante meter is best druk.’

Beautycamper

Dat het leven voor Martine uit meer bestaat dan geld verdienen, bewijst ze met diverse activiteiten. Als voorbeeld noemt ze een bezoek aan het Maartenhuis, een woon- en werkgemeenschap voor mensen met een beperking. ‘We hebben er bewoners opgemaakt en hun nagels gelakt. Zij genieten ervan en ik ook. Ik krijg er energie van en vind het ook belangrijk voor mijn medewerkers, dat ze zien dat er méér is. Daarna zijn we met z’n allen uit eten gegaan. Als personeelsuitje vind ik dat leuker dan Walibi.’

Martine heeft nog veel meer plannen. ‘In mijn salon ontvang ik regelmatig zieke mensen. Zoals een meisje met kanker, dat door een chemokuur héél kort haar had. Ik weet hoe dat is en hoe belangrijk het is om een beetje aandacht te krijgen. Ik heb haar een uitgebreide behandeling gegeven. Mijn grote wens is een beautycamper, waarin we chronisch zieke en gehandicapte kinderen en volwassenen een metamorfose kunnen geven. Zoals bij de stichting Make a wish.  Zo’n beautycamper zou ik heel graag nog eens willen realiseren. Iedereen die me daarbij wil helpen, is welkom.’