‘Als ik ergens mee zit, dan mail of bel ik Maarten-Jeroen’

Timmerman Wouter van Strien wordt slotenmaker

Voortvarend en met groeiend succes is timmerman Wouter van Strien sinds dit jaar bezig zich te specialiseren als slotenmaker met een eigen onderneming: Sloten- en Deurenservice Texel.

Maar hij heeft ook wel eens mindere tijden gekend. Met dank aan MB Adviesgroep kwam hij er weer bovenop.

De 40-jarige Wouter uit Oosterend op Texel is een enthousiast man, die over klandizie niet te klagen heeft. Met een lach op zijn gezicht laat hij zich ’s avonds interviewen, overdag is hij druk met steeds meer werk voor zijn nieuwe bedrijf. ‘Toen ik begin dit jaar begon, kreeg ik misschien één belletje in de veertien dagen. Nu ben ik er elke dag mee bezig. Vorige maand kreeg ik het verzoek het hang- en sluitwerk van alle deuren en ramen van een hotel na te lopen. Een hotel met 46 kamers, deuren naar gemeenschappelijke ruimten en ook een paar brandwerende deuren. Daar gaat een hoop werk in zitten. Sinds vorige week heb ik ook Woontij als klant, een woningbouwstichting met 1.700 à 1.800 woningen op Texel.’

Schapenboeten

Wouter is al meer dan twintig jaar werkzaam in de bouwwereld, waarvan de langste tijd als allround timmerman. ‘Als zestienjarige ben ik begonnen. Ik heb eerst een paar jaar voor Maarco Bouw in Den Burg gewerkt en daarna voor Elco Vermeulen, hier in Oosterend. Toen Elco met pensioen ging, ben voor mezelf begonnen. Ik heb zijn bedrijf niet overgenomen, maar kon wel zijn werkplaats en gereedschap gebruiken. Ik was toen een jaar of vijfentwintig.’

Hoewel de start midden in de kredietcrisis viel, hoefde Wouter zich nooit echt zorgen te maken. ‘Ik had veel werk aan de restauratie en renovatie van schapenboeten. In die tijd kwam daar voor het eerst geld voor vrij in de vorm van subsidies vanuit het Waddenfonds. De woningbouw stond op een laag pitje, maar toch heb ik ook mogen meewerken aan de bouw van een paar nieuwe huizen.’

Deurwaarder aan de deur

Een jaar of twee geleden belandde Wouter in de problemen. Niet omdat de opdrachten opdroogden, wel omdat hij steeds meer moeite kreeg zijn zaakjes administratief op orde te houden. Hij wachtte te lang met factureren en betaalde rekeningen niet of te laat, vertelt hij schuldbewust. ‘Als de stapel te hard groeit, verlies je het overzicht. Daardoor heb ik een paar keer een deurwaarder aan de deur gehad.’

Toen ook de bank en de Belastingsdienst hem het vuur aan de schenen begonnen te leggen, besloot Wouter hulp in te roepen. Dankzij collega-ondernemer Dennis Vonk van Schoonmaakdiensten Texel belandde hij bij Maarten-Jeroen den Boer van MB Adviesgroep. ‘Dennis had heel veel aan zijn adviezen gehad. Ik heb Maarten-Jeroen gebeld en hij ging gelijk aan de slag.’

De hulp bestond vooral uit coaching en begeleiding. ‘Maarten-Jeroen is een vakman op zijn gebied. Hij zat er kort op en waarschuwde me: ik ga je soms op je flikker geven. Hij is ook een soort schoolmeester, streng maar rechtvaardig. In het begin was dat soms nodig, later hield er ik er zelf steeds meer de hand in. Hij waarschuwde me ook: er gaan praatjes komen, dat heb je op zo’n klein eiland. Maar probeer je er niet te veel van aan te trekken.’

Schone lei

Inmiddels gaat het veel beter en werkt Wouter een stuk gestructureerder. ‘Ik maak op vrijdagavond of zaterdagochtend tijd vrij om uit rekeningen te betalen en facturen te versturen, zodat ik op maandagochtend met een schone lei kan beginnen.’

Een extra steuntje in de rug krijgt Wouter van Irisabella Bakker van Iris Business Support, die ervoor zorgt dat de facturen en rekeningen ook in zijn boekhouding worden verwerkt. Bovendien verzorgt ze ieder kwartaal de btw-aangifte. ‘Nu red ik het weer’, vertelt Wouter. ‘ En als ik nog eens ergens mee zit, dan mail of bel ik Maarten-Jeroen. Dan wordt het opgelost of krijg ik antwoord wat ik het beste kan doen. Maarten-Jeroen is een goeie vraagbaak.’

Afgebroken sleutel

Het opzetten van zijn nieuwe bedrijf, Sloten- en Deurenservice Texel, lijkt opmerkelijker dan het is, legt Wouter uit. ‘Ik maak al heel lang deuren en kozijnen en hang- en sluitwerk is altijd werk geweest voor aannemers. Maar het wordt steeds specialistischer en daar hebben ze geen tijd voor. Ik ben de enige op Texel die er echt z’n werk van heeft gemaakt.’

Het werk is erg afwisselend. Spoedeisend zijn de klanten die hun huis niet meer in kunnen omdat ze gedachteloos de deur achter zich hebben dichtgetrokken of de sleutel is afgebroken. ‘Dan ga ik er gelijk op af, ook ’s avonds laat. Die mensen kun je niet laten wachten, vind ik. De ene keer ben ik zo binnen, een andere keer ligt het ingewikkelder en ben je een kwartier of twintig minuten bezig.’

Van een heel andere orde zijn de elektronische sloten in hotels, die je alleen open kunt krijgen met een chipkaart of een code op je telefoon. Of een pand met veel deuren, elk met een eigen slot, desgewenst te vervangen door sloten waarvoor je nog maar één sleutel nodig hebt. ‘Veel is nieuw voor mij. Ik ben weer aan het studeren geslagen om die kennis te vergaren. Gelukkig kan ik met vragen ook terecht bij een collega in Den Helder met veel meer ervaring. Maar ik krijg er steeds meer handigheid in en weet ook steeds beter wat ik als voorraad in mijn bus moet hebben. Dat kan een keer extra heen en weer rijden schelen.’

Wouter timmert flink aan de weg en zoekt bewust de publiciteit, recent bijvoorbeeld met een artikel in huis-aan-huiskrant Texel Dit Weekend. Hij heeft een overzichtelijke website laten bouwen en ook het opschrift op zijn bedrijfsbus verwijst naar zijn nieuwe onderneming. ‘Het gaat steeds beter. Ik combineer het nu nog met mijn werk als timmerman, maar het is zeker mijn bedoeling me steeds verder te specialiseren.’

Geen verstand van

Kort geleden had hij nog contact met zijn adviseur. ‘Ik wil graag onderhoudscontracten afsluiten voor de recreatiebranche en de zakelijke markt. Daarin staat bijvoorbeeld vastgelegd dat ik elk jaar langskom om het hang- en sluitwerk na te lopen. Hoe zit het met de scharnieren? Werkt de tochtrol nog goed? Daarmee kun je een hoop problemen voorkomen. Maar zo’n onderhoudscontract bevat ook algemene voorwaarden en daar heb ik geen verstand van. Ik heb Maarten-Jeroen gevraagd die voor me op te stellen. Dan weet ik dat het goed komt.’