Je bekijkt momenteel…
Jim werd geboren in Kenia. Toen hij twee jaar oud was, verhuisde hij samen met zijn moeder en broer naar Nederland. ‘We gingen wonen in een samengesteld gezin: met een stiefvader, stiefbroer en stiefzus. Mijn jeugd speelde zich af in een klein dorp in Zuid-Limburg. Het was er vaak warm, maar soms ook confronterend en niet altijd makkelijk. Maar het heeft me een open blik op de wereld gegeven en me geleerd om zonder oordeel naar mensen te kijken.’
Hij neemt die houding mee in zijn werk. ‘Ik kijk verder dan de eerste indruk en neem iedereen serieus. Met een open blik naar mensen kijken en zien wie ze echt zijn.’
Jim is een bezige bij. Nog tijdens zijn studie Commerciële Economie, met een specialisatie in digital marketing, zette hij in 2019 zijn eigen bedrijf op: New Horizon Marketing. Zo kon hij zijn kennis direct in de praktijk brengen. ‘Die combinatie van initiatief nemen, kansen zien en doen, past bij me. Het bleek ook een stevige basis voor de volgende stap.’
Tegenwoordig woont Jim samen met zijn vriendin in Amsterdam. ‘Een stad waar je, als je goed oplet, elke dag honderden verhalen tegenkomt. Ik kom er in contact met ondernemers met allerlei achtergronden: van de kleine koffietent op de hoek tot horecazaken met meerdere vestigingen in en rond de stad.’
Juist die diversiteit, samen met de ambitie en de drive die hij er ervaart, maakt zijn werk zo aantrekkelijk. ‘Ik help ze allemaal. En als de cijfers kloppen en de inzet van beide partijen aanwezig is, kunnen we samen grote dromen waarmaken. Dat is voor mij het mooiste wat er is.’
Na zijn studie leerde Jim twee jaar geleden MB Adviesgroep kennen. Het contact kwam tot stand via zijn schoonmoeder, Joke Cofino. Zij werkt bij Rekenmaatje, het financieel en administratief adviesbureau van Astrid van der Vis, partner van Maarten-Jeroen den Boer, eigenaar van MB Adviesgroep. ‘Maarten-Jeroen en ik hebben samen geluncht bij een Van der Valk. Hij legde uit wat MB Adviesgroep doet en waar het voor staat. Hij bood me de kans om met hem te gaan werken, en die heb ik gepakt.’
Als marketingadviseur had Jim een heldere opdracht: MB Adviesgroep online steviger op de kaart zetten. ‘Dat heb ik gedaan door vooral consistent te zijn met social media, door potentiële leads snel op te volgen en door al onze kanalen goed op elkaar af te stemmen, offline en online.’Het resultaat werd zichtbaar: de online naamsbekendheid groeide en het team werkte steeds sterker aan content en ideeën voor mkb-ondernemers in Noord-Holland. Met succes: 2024 was een goed jaar, constateert hij trots.
Ondertussen ontwikkelde hij zich ook inhoudelijk. In twee jaar tijd groeide Jim door tot financieel adviseur. Met dank aan de begeleiding en het vertrouwen van collega’s. ‘Ik voel me een beetje het kind van Maarten-Jeroen, Jan-Herman en Hans. Ik kon altijd bij ze terecht. Daar heb ik veel aan gehad en ik heb er veel van geleerd.’
Waar hij eerst vooral achter de schermen meedraaide, kreeg hij gaandeweg steeds meer eigen klanten. En precies dáár zit zijn plezier. ‘Het mooiste vind ik om hun plannen en verhalen te horen. En de spanning daar doorheen te voelen. En dan zes maanden later te kunnen concluderen dat het ultieme scenario is uitgekomen.”
Jim gelooft in de kracht van wat hij ‘het totaalplaatje’ noemt. ‘We hebben binnen MB Adviesgroep heel veel kennis en disciplines in huis: financieel, fiscaal en juridisch, maar bijvoorbeeld ook over duurzaamheid. Daardoor kunnen we klanten echt integraal helpen. Zo kunnen zij zich op hun eigen ambities en activiteiten concentreren. Daarmee bouw je duurzame relaties op. Dat vind ik top, echt fantastisch!’
Sinds 16 oktober is Jim vennoot bij Credion Amsterdam/MB Adviesgroep, de financieringstak van MB Adviesgroep. Een stap die past bij zijn tempo en ambitie. In Amsterdam bezoekt hij veel evenementen en spreekt hij dagelijks ondernemers met plannen voor de toekomst. ‘Dat geeft me enorm veel energie.’
Vrijwel dagelijks voert Jim gesprekken met ondernemers die willen sparren, een bedrijf willen overnemen, of hun fiscale situatie willen verbeteren. Samen met collega-fiscalisten gaat hij daarna aan de slag. ‘Ik haal daar ontzettend veel voldoening uit.’
Naast ondernemen houdt Jim bewust ruimte vrij voor zijn muziek. Muziek is voor hem geen bijzaak, ‘maar een plek waar ik volledig mezelf kan zijn’. Hij zingt al sinds zijn negende en is sinds 2017 actief als singer-songwriter. Zijn stijl beweegt tussen afro pop, hiphop en R&B. ‘Muziek en ondernemen gaan voor mij hand in hand. Netwerken, onderweg zijn, mensen ontmoeten, dat hoort bij wie ik ben. Dat vult mijn hart iedere dag opnieuw. Ik kan daar alleen maar nederig en dankbaar voor zijn.’
Binnen MB Adviesgroep is Jim een van de nieuwe, jonge gezichten die de markt betreden. Hij nam evenementen over van collega Hans Eelman – die inmiddels weer van het eilandleven geniet – en is actief betrokken bij het ondersteunen van ondernemers met financiële vraagstukken. ‘Samen met jonge collega’s bouw ik graag aan iets groters: een volgende generatie adviseurs die ondernemers helpt om dromen concreet te maken. Met cijfers, structuur, strategie, maar vooral ook met aandacht voor de mens achter het bedrijf.’