Expert in customer experience helpt Texelse ondernemers

‘Zo kun je je spaargeld echt betekenis geven’

Op een dag besefte ze: ik heb meer geld verdiend dan ik direct nodig heb om van rond te komen.

In samenspraak met Maarten-Jeroen den Boer van MB Adviesgroep gebruikt Nienke Bloem nu een deel ervan om ondernemers op ‘haar’ Texel te helpen investeren.

Sinds ze tien jaar geleden voor zichzelf begon, is Nienke uitgegroeid tot een gevierd expert in haar vakgebied: customer experience. ‘Hoe zet je de klant centraal?’, is steeds de vraag die ze in lezingen, workshops en masterclasses in de hele wereld stelt aan ondernemers en hun werknemers. Die luisteren maar al te graag naar haar. ‘Je zegt het niet zomaar van jezelf, maar ik ben op mijn terrein een van de beste van Europa’, vertelt ze.

Nieuwsgierig zijn

In de beginjaren ging het met horten en stoten. ‘Ik was helemaal nog geen groot spreker. Je moet eerst kilometers en uren maken. En je moet nieuwsgierig zijn én blijven. Ik ben altijd blijven studeren. Voor een studie leiderschap ben ik bijvoorbeeld naar Harvard geweest. Ik heb veel vaste klanten, ook in de non-commerciële sector. Die verwachten veel van me. Ze kijken naar me: wat heeft Nienke voor nieuws? Het principe van customer service management is simpel, but not easy. Heb aandacht voor je klant. Maar die aandacht consistent in je onderneming implementeren is een heel ander verhaal.’

Nienke verzorgt masterclasses en schrijft programma’s om organisaties daarbij te helpen. Ze heeft al ruim duizend personen opgeleid. ‘Omdat zij blijven vragen of ik nog iets nieuws heb, heb ik dit jaar drie nieuwe eendaagse vervolgprogramma’s geschreven. Nu ben ik erg bezig met strategieën ontwikkelen. Je moet blijven innoveren en niet op je lauweren rusten. Dat kost ongelooflijk veel tijd en energie, maar ik word er blij van.’

Een flinke dosis humor is onlosmakelijk verbonden met de manier waarop ze haar vakgebied benadert. ‘Bij presentaties draag ik altijd een blauwe jurk. Dat is uit nood geboren. Vlak voor mijn eerste professionele spreekbeurt liep ik een zweepslag op. Ik kon amper lopen en moest het podium op met krukken. Blauwe krukken, met een blauwe jurk vielen die het minst op. Inmiddels is het mijn personal branding geworden en sta ik bekend als de spreker met de blauwe jurk.’ Lachend: ‘Ik doe mijn werk met een knipoog. Ondernemen hoeft niet alleen maar serieus te zijn. Het leven is al saai genoeg. Zo houd je het ook langer vol. ’

Champions League

Na een auditie kreeg Nienke onlangs te horen dat ze in maart in Australië mag spreken op de Global Speakers Summit. ‘De Champions League in mijn vakgebied. Daar komen de beste sprekers van de wereld. Je verdient er geen geld mee, maar leert er zo veel van anderen. Ook over onderwerpen waar je nooit bij stil hebt gestaan. Heel verrassend, vaak. Je weet niet wat je niet weet.’

Na tien jaar hard werken als ondernemer kan ze nog niet stoppen met werken, maar heeft ze genoeg verdiend om zich financieel geen grote zorgen meer te hoeven maken. Een geruststellende gedachte, aan de andere kant heeft ze in haar jaren in loondienst maar een beperkt pensioen opgebouwd. En gezien de aard van haar bedrijf, waarvan ze zelf het gezicht vormt, zal ze het niet voor veel geld kunnen verkopen. Dat zette haar aan het denken. ‘Wat doe ik met mijn geld? En hoe zorg ik ervoor dat het rendeert, zodat ik ook als ik straks wat ouder ben nog een leuk leven kan leiden? Beleggen in aandelen vond ik geen optie. Ik heb geen zin om voortdurend de koersen in de gaten te houden. En eerlijk gezegd interesseert het me ook niet zoveel.’

Private investing

Via haar beste vriendin, Astrid van der Vis van Rekenmaatje, raakte ze in gesprek met Maarten-Jeroen den Boer, de eigenaar van MB Adviesgroep, die haar vroeg of ze wel eens aan private investing had gedacht: investeren in niet-beursgenoteerde activa, buiten de openbare markten. Dat betekent bij succesvolle transacties een hoger rendement, maar brengt ook grotere risico’s met zich mee. ‘Het zei me niet zoveel, maar ik vond het wel interessant. En ik vond dat ik het gelijk goed moest aanpakken. Ik hou er niet van om een schot hagel te lossen. Mijn klanten houd ik ook altijd voor: je moet kiezen.’

Mede daarom koos ze ervoor een specifieke groep te helpen: Texelse ondernemers. ‘Ik ben op Texel opgegroeid, in Oosterend. Mijn vader was hoofd nautische zaken bij veerdienst TESO, mijn moeder werkte als kleuterjuf op de Lubertischool. Ik kom nog steeds graag op het eiland. ’s Ochtends je raam opendoen en de frisse lucht opsnuiven. En daarna een wandeling naar de Waddendijk maken. Dat is heerlijk. Uiteindelijk wil ik weer terug naar Texel.’

Geld uitlenen doet ze niet zomaar. ‘Een verzoek komt binnen bij Maarten-Jeroen en zijn team. Die doen eerst onderzoek en brengen de zaak in kaart. Daarna sturen ze mij een overzicht: wat voor soort onderneming is het, om welk bedrag gaat het, hoe hoog wordt de rente, op welke termijn moet er worden afgelost? Uiteindelijk moet ik een besluit nemen: doe ik het wel of doe ik het niet? Ik heb geleerd om me erin te verdiepen. Welke risico’s loop ik? Wat vind ik van het project waarin wordt geïnvesteerd?’

Wizard met geld

Het advies van Maarten-Jeroen weegt zwaar, maar is niet doorslaggevend. ‘De afgelopen drie jaar heb ik vijf keer een lening verstrekt. Voor bijvoorbeeld een overname of een verbouwing van een hotel, maar ook een keer voor een herfinanciering. Een zesde keer had ik er toch geen goed gevoel bij. Maarten-Jeroen reageerde heel nuchter: Prima, dan zoeken we voor dat project een andere investeerder. Hij is heel professioneel en komt altijd zijn afspraken na.’

Ze heeft bewondering voor zijn kwaliteiten en expertise. ‘Maarten-Jeroen is een wizard met geld. Hij kent de mensen die geld hebben en de mensen die het nodig hebben en weet die bij elkaar te brengen. Hij kent de wereld die daarachter zit. Dat is knap en win-win voor alle partijen. Bovendien is het echt fijn om met de mensen van MB Adviesgroep te werken. Snel, accuraat en met een persoonlijke noot.’

Gelukkig gevoel

Nienke kijkt nuchter naar het fenomeen van private investing. ‘Voor mij zijn het geldelijke transacties. Ik leen iemand een bedrag en die betaalt me dat in termijnen weer terug. Verder niet, ik bemoei me niet met hun bedrijfsvoering. Maar het is wel leuk dat ik mensen kan helpen. Ik hoef niet de hoogste rente. Maar als ik op Texel ben en ik rijd langs een bedrijf dat ik heb kunnen helpen, dan krijg ik daar een gelukkig gevoel van. Gaaf!’

Ze kan het iedereen aanraden. ‘Ik zou het leuk vinden als mensen iets bewuster nadenken over manieren waarop ze kunnen investeren. Bijdragen om iets te laten slagen, is een mooi idee. Zo kun je je spaargeld echt betekenis geven.’