‘Afspraak is afspraak, dat vinden wij heel belangrijk’

Nog geen einde aan de groei van Vonk en Vloer

Foto door Natasja Noordervliet

Toen Remco en Chantal van der Aar vier jaar geleden Vonk en Vloer overnamen, kende het Amstelveense interieurbedrijf een omzet van ongeveer €1 miljoen.

. In het boekjaar 2021 was die meer dan verdubbeld. Ook het aantal vaste medewerkers en zzp’ers met wie regelmatig wordt samengewerkt nam flink toe. En voorlopig is het einde van de groei nog niet in zicht.

Vonk en Vloer in Amstelveen is al ruim vijfendertig jaar een bekende naam in vloeren, zonwering en raamdecoratie. Voordat hij eigenaar werd, had Remco van der Aar al een lange geschiedenis met het bedrijf. ‘Mijn vader heeft hier als zzp’er gewerkt. Ik zelf ook en in 2013 ben ik hier in loondienst getreden. Ik heb alle voorkomende werkzaamheden verricht: inmeten, installeren en ik heb ook als verkoper in de winkel gestaan. Een mooie periode. Het waren de eerste jaren na de kredietcrisis en daarin zijn we als bedrijf flink gegroeid.’

Opnieuw ondernemer?

In 2017 verraste stichter en eigenaar Ton Vonk Remco met de vraag of hij er voor voelde om de zaak over te nemen. ‘Hij zat tegen zijn pensioen aan en had geen opvolger. Ik heb erover getwijfeld. Ik had al twaalf jaar voor mezelf gewerkt. Wilde ik opnieuw ondernemer worden? Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt en de keuze gemaakt om ervoor te gaan.’

Met hulp van MB Adviesgroep lukte het de benodigde financiën bij elkaar te krijgen. In juni 2018 namen Remco en zijn vrouw Chantal het roer over. Bij overname waren er drie medewerkers en twee of drie zzp’ers, die regelmatig werden ingehuurd. Drie jaar later was het aantal eigen mensen gegroeid naar negen, terwijl op zes tot tien freelance collega’s op gezette tijden een beroep werd gedaan. De omzet steeg in die periode van €1 miljoen naar €2,1 miljoen per jaar.

Ze hebben hun succes aan meerdere factoren te danken, denkt Remco. ‘Vlak nadat we de zaak hadden overgenomen, hebben we een interview gehad in Amstelveenz, een huis-aan-huiskrant in onze gemeente. Dat werkte heel goed. We zijn daardoor een soort bekende Nederlanders in Amstelveen geworden. Klanten gunnen het ons ook. Afspraak is afspraak bij ons, dat vinden we heel belangrijk. En als het eens misgaat – dat kan eens een keer gebeuren, zeker als het erg druk is – dan ga je met elkaar in gesprek en los je het netjes op.’

Niet op tijd betalen

Hun kracht zit ‘m ook in het vinden én houden van de juiste medewerkers. ‘Ik ben zelf lang zzp’er geweest en de grootste ergernis was dat opdrachtgevers niet op tijd betaalden en je heel lang op je geld lieten wachten. Ik betaal mijn medewerkers nog dezelfde dag. Daardoor werken ze graag voor ons.’

Toen tijdens de coronacrisis de winkel dicht moest, maakten Remco en Chantal van de nood een deugd en verbouwden ze de zaak grondig. ‘Mijn voorganger had er de laatste jaren weinig meer aan gedaan, waardoor de inrichting gedateerd was. We hebben alles aangepakt, van de vloer tot de plafonds. We hebben nieuwe kasten gemaakt en een mooie, sfeervolle verlichting aangelegd.’

Groter kon niet, ze moesten het doen met de beschikbare ruimte. ‘Wel hebben we de ambitie om binnenkort een deel van de opslagruimte bij de showroom te betrekken en materialen extern op te slaan. Het zijn dure vierkante meters, die kunnen we beter op een bedrijventerrein zoeken. Bovendien is het logistiek handiger. De parkeerplaats staat nu vaak vol bedrijfswagens die hun spullen komen halen. Die plaatsen wil je eigenlijk voor je klanten reserveren.’

Overname

Op het moment dat we Remco en Chantal interviewen, zijn ze druk bezig met een overname. Om welk bedrijf het gaat, kunnen ze in dit stadium nog niet zeggen, alleen dat het drie jaar geleden al op hun pad kwam, maar dat het toen te vroeg kwam. ‘Dit jaar zijn we toch weer gaan nadenken. Alles is op orde en we zijn toch ondernemers. Om onze afzetmarkt uit te breiden zijn we gaan zoeken in de regio Kennemerland. Op internet vond ik een bedrijf. De naam werd niet genoemd, maar gezien de omschrijving kon het er maar één zijn. Ik heb gereageerd, een geheimhoudingsverklaring getekend en me daarna de dossiers laten toesturen.’

Net als vijf jaar geleden laten Remco en Chantal zich adviseren door Maarten-Jeroen den Boer van MB Adviesgroep. ‘Hij is scherp, dat is heel belangrijk. Ik houd van snel schakelen en dat doet Maarten-Jeroen ook. De vragen die hij aan de onderhandelingstafel stelt, zijn top. Daar word ik echt blij van. Daarom hebben we voor hem gekozen. We werken hard, maar hebben lang niet zoveel verstand van cijfers en regels als hij. Ieder zijn vak!’

Hoe het is afgelopen, was tijdens dit interview nog niet helemaal duidelijk. ‘Maar de onderhandelingen verlopen goed. Als alles gaat zoals we hopen, dan is op 30 december de overdracht.’