Vervoersondernemer Bart de Vries laat zich adviseren door MB Advies

‘Fijn dat ik met dezelfde persoon kan sparren’

Toen hij er in 1993 zijn entree maakte als firmant, telde het wagenpark vier taxi’s en een bus. Bijna drie decennia later is dat aantal gegroeid naar zestien taxi’s en minibusjes en zes touringcars.

Sinds 1 juli van dit jaar is Bart de Vries volledig eigenaar van TBO-Texel. De overname werd begeleid door MB Advies.

TBO-Texel komt voort uit taxibedrijf Van de Wetering, dat in 1971 werd gesticht en sindsdien een paar keer van naam veranderde. Veel Texelaars zullen zich nog wel Taxi 2000 herinneren, naar het telefoonnummer dat je moest bellen om een taxi te bestellen. Met de wijziging van het nummer kreeg het bedrijf ook een andere naam: eerst Taxi 12000, later Taxi 312000.

Andere tijden

‘Het waren heel andere tijden Toen ik in het bedrijf kwam, stonden we op de veerhaven wanneer de boot aankwam met veertien, vijftien taxi’s te wachten. En iedereen had een ritje’, herinnert Bart zich. ‘Vooral ’s zomers was het druk. Camping Kogerstrand had nog een groot jongerenterrein en aan de Westerweg bij Den Burg was een noodcamping. De gasten van de noodcamping bestelden ’s avonds een taxi om in De Koog op stap te gaan. Die van Kogerstrand wilden als ze De Koog een paar keer hadden gezien wel eens in Den Burg uit. En ’s nachts moesten ze allemaal weer terug. Martien en Jannie van de Wetering, de grondleggers van ons bedrijf, hebben heel hard gewerkt. Ze stonden letterlijk dag en nacht klaar voor hun klanten.’

In 1993 kreeg Bart de Vries samen met Johan Wiersma en hun echtgenotes de kans om tot de firma toe te treden en ondernemer te worden. ‘Een kans die we met beide handen hebben aangegrepen. Samen heb we de onderneming in de loop der jaren verder weten uit te bouwen. Daarbij is de service altijd van een hoog niveau gebleven, maar hebben we daaraan ook onze grenzen gesteld.’

Nachtelijk vervoer

Met het nachtelijk vervoer is TBO een paar jaar geleden gestopt. ‘Tegenwoordig brengen veel ouders hun kinderen ’s avonds naar De Koog. Om ’s nachts thuis te komen, geven ze wat geld mee voor een taxi. Daardoor hebben wij de hele avond niks meer te doen. Maar om half drie ’s nachts moet je met z’n allen klaarstaan. Dat is organisatorisch eigenlijk niet te doen.’

Sinds 2008 heet het voormalige taxibedrijf Taxi- en Bus Onderneming Texel, kortweg TBO-Texel. ‘We begonnen ons in die tijd steeds meer op busvervoer te richten. De naam dekte de lading niet meer.’

Breder opgezet

Anno 2021 is het bedrijf veel breder opgezet. ‘We doen heel veel contractvervoer. Ziekenvervoer vooral, maar ook Valysvervoer. Dat is voor mensen met een mobiliteitsbeperking. Zij mogen voor bijvoorbeeld familiebezoek 700 kilometer per jaar met de taxi reizen tegen OV-tarief. Dat brengt ons door het hele land. We zijn eigenlijk gewoon zorgverlener. Verder vervoeren we leerlingen voor speciaal onderwijs naar Den Helder en Schagen en terug. Vijf keer per week rijden we personeel van de kazerne op de Mok. En op maandag en vrijdag schoonmakers naar en van vakantieparken. En dan hebben we nog bedrijfsuitjes, schoolreisjes en dagtochten.’

Tafel met vier poten

Alle activiteiten zorgen voor een gezonde basis. ‘Ik heb bij een managementcursus ooit de vergelijking met een tafel gehoord. Een tafel met één of twee poten blijft niet staan. Met drie misschien, maar het is wel wankel. Vier poten is goed, met vijf wordt het overdreven. Wij hebben Valys-, zieken- en leerlingenvervoer als drie belangrijkste poten. De overige activiteiten vormen samen de vierde poot.’

Duurzaamheid

Bart, die elektronica studeerde voordat hij in het vervoersbedrijf kwam, hecht aan duurzaamheid. ‘En niet alleen door het te roepen, maar ook door te doen. We hebben een elektrische bus besteld. En sinds een paar jaar liggen er 116 zonnepanelen op onze garage. Daarnaast instrueren we onze chauffeurs regelmatig over hun rijgedrag. Door zuiniger te rijden bespaar je niet alleen brandstof, maar gaat ook je materieel langer mee. Dat is dus goed voor het milieu én je portemonnee.’

Zijn ambities reiken nog verder. ‘De mobiliteit op Texel is erg belangrijk. We moeten goed onderzoeken of het openbaar vervoer misschien nog beter kan. En het liefst in combinatie met duurzaamheid. Ik hoop dat het nog eens lukt onze auto’s op waterstof te laten rijden. Daarop moet je de hele infrastructuur aanpassen. Maar dat zou Texel op een ongelooflijk positieve manier in het nieuws brengen.’

MB Advies

Sinds 1 juli is Bart enig eigenaar van TBO-Texel. ‘Mijn compagnon van het eerste uur Johan Wiersma gaf begin dit jaar te kennen een stapje terug te willen doen, maar wel graag bij de onderneming te blijven werken. In goede harmonie zijn we tot overeenstemming gekomen en heb ik zijn aandeel kunnen overnemen. Johan blijft als planner en chauffeur werkzaam. Daardoor kunnen we gebruik blijven maken van zijn kennis en ervaring.’

Bij de overname liet Bart zich begeleiden door Maarten-Jeroen den Boer van MB Advies. ‘Ik ken hem van de Lions, waarvan we allebei lid zijn. Maar de belangrijkste reden om zijn hulp in te roepen is de kennis die hij heeft en ik niet. Bij zo’n proces moet je heel veel zaken regelen. Als vervoersondernemer weet ik heel goed hoe ik mensen van A naar B moet brengen. Maar van bedrijfsfinanciering heb ik geen kaas gegeten. Ik vind daarom: schoenmaker, blijf bij je leest. Maarten-Jeroen is heel goed in het begeleiden van dit soort trajecten. Laat hij het dan doen.’

Sparren

Nu de overname een feit is, wacht het volgende traject, met waarschijnlijk ook een wijziging van de rechtsvorm. Uitgangspunt is dat de bedrijfscultuur en de betrokkenheid van de medewerkers gewaarborgd blijven. ‘Het zijn tenslotte de mensen die het doen.  Het is fijn dat de fiscale en juridische kennis voor het vervolgtraject ook bij MB Advies zit en dat ik daarvoor kan sparren met dezelfde persoon: Maarten-Jeroen. Ideaal dat hij al helemaal is ingevoerd en dat ik niet eerst nog moet uitleggen hoe ons bedrijf in elkaar zit.’