‘Complexe digitale producten toegankelijker en aantrekkelijker maken’

Faraday wil de komende vijf jaar flink groeien

Laten zien dat digitale (financiële) producten helemaal niet ingewikkeld of saai hoeven zijn.

En zo complexe producten toegankelijker en aantrekkelijker maken voor gebruikers. Dat is de missie van Faraday, een full service digital agency, met de ambitie om de komende vijf jaar flink door te groeien. Om te kunnen investeren werd Hans Eelman van MB Adviesgroep gevraagd te helpen.

Faraday richt zich op een specifieke markt, met klanten zoals ING, Jumbo en Ernst & Young en een breed scala aan middelgrote ondernemingen. Deze klanten zijn actief in de zorg, financiële dienstverlening en cultuur, vertelt directeur Niels de Keizer.

Daarbij hebben de medewerkers zich gespecialiseerd in ‘het goed uitleggen van moeilijke onderwerpen’. ‘We hebben bijvoorbeeld aan een digitale pensioenomgeving gewerkt. De doelgroep is zestig jaar of ouder en heeft over het algemeen weinig ervaring met de digitale wereld. Die mensen voorlichten en helpen met hun pensioenkeuzes is een mooie uitdaging.’

Van scheiding naar bloei

Faraday telt bijna vijfentwintig medewerkers, verdeeld over twee locaties: het WG-Plein in Amsterdam en het Zuid-Afrikaanse Kaapstad. Het bedrijf bloeit, maar heeft in het veertienjarig bestaan ook mindere perioden gekend. Nog maar vijf jaar geleden raakte Faraday een paar belangrijke klanten kwijt, liepen de inkomsten hard terug en zag een mede-eigenaar het niet meer zitten. ‘Mijn compagnon Dirk Schluter en ik hebben toen besloten met z’n tweeën verder te gaan. Dat voelde bijna als een scheiding. Het was een donkere tijd’, blikt Niels terug.

Zelf is hij al bijna vanaf de start bij het bedrijf betrokken, na een opvallende carrière, die je niet direct van een IT’er zou verwachten. ‘Ik heb de modeacademie gevolgd én ben daar afgestudeerd. Maar het bleek toch niet mijn werk te zijn. Ik heb een computer aangeschaft en ben gaan leren ontwerpen en programmeren. Dat was in 1996. Ik was toen tweeëntwintig.’

Niels werkte zeven jaar in loondienst en daarna een jaar of drie als freelancer, zowel voor het bedrijfsleven als voor de overheid, waarna hij besloot zich aan te sluiten bij Faraday, kort daarvoor opgericht door zijn toenmalige compagnons. ‘Zij hielden zich vooral bezig met sales en financiën, ik met het ontwikkelen van producten.’

De vestiging in Kaapstad dateert ook uit die tijd. ‘Een van mijn compagnons werkte daar al samen met verschillende ontwikkelaars. We hebben op verschillende manieren samengewerkt. Inmiddels maken zij deel uit van ons bedrijf.’

‘Geleerd van onze fouten’

De afgelopen vijf jaar kenmerkten zich door een langzame maar gestage groei, waarbij Niels steeds minder ontwikkelaar werd en steeds meer manager. ‘Plannen hebben we volop, altijd’, lacht hij. Hij geeft toe dat hij en zijn compagnons wel eens ‘te veel cowboys’ zijn geweest. ‘We hebben fouten gemaakt, maar daar ook van geleerd. Onze ambitie is om binnen vijf jaar door te groeien naar vijftig medewerkers. En misschien met een sterke schouder erbij om op te leunen. Dat kan door een overname, gedeeltelijk of helemaal. Maar wel aan iemand die onze doelstellingen onderschrijft. We hebben een drive om saaie en droge dingen begrijpelijk en leuk te maken. Financiën hoeft niet alleen hard te zijn en in producten zitten ook emoties. Bovendien hebben we onze eigen projecten. Zo hebben we een platform over voorlichting rondom ziekenhuisopnames voor ouders en kinderen ontwikkeld. Daarmee willen we de wereld een beetje beter of mooier maken.

Investeren in medewerkers

Vanzelf gaat dat niet, beseft Niels. Om verschillende redenen is geld vaak een belangrijke factor. ‘We hebben nogal wat klanten waarvoor we flinke klussen doen die pas helemaal aan het eind van de rit betalen. Dat veroorzaakt soms cashflowproblemen. We willen investeren in nieuwe medewerkers. En dan speelt ook nog mee dat we enkele aandeelhouders hebben uitgekocht.’

Op zoek naar het benodigde geld ging Niels eerst zelf aan de slag. Maar toen hij een paar keer zijn neus stootte, besloot hij deskundige hulp in te roepen in de persoon van financieel adviseur Hans Eelman van MB Adviesgroep/Credion Amsterdam. ‘Een fijne vent, lekker duidelijk en recht door zee’, constateerde hij al snel. ‘Hans is altijd goed bereikbaar en – niet onbelangrijk – hanteert schappelijke tarieven.’

Maar met al zijn ervaring en kennis bleek ook Hans er een flinke klus aan te hebben. ‘Struikelblok was ons bedrijf in Zuid-Afrika. Om de een of andere reden lag dat gevoelig bij banken. Maar daar kwamen ze dan steeds achteraf mee.’

De oplossing werd uiteindelijk gevonden in een kredietfaciliteit via financieringsbedrijf Floryn. Niels is er blij mee, maar benadrukt wel dat het tijdelijk is. ‘Het rentepercentage dat je betaalt is acceptabel, maar je moet zoiets niet te lang willen. Idealiter heb je het geld niet nodig. Of misschien een beetje. Maar het is goed om te weten dat je het achter de hand hebt. We zijn dan ook blij dat Hans met deze oplossing kwam.’

Faraday is de nieuwe naam van Fonk Mobile NV, zoals het bedrijf in de voorgaande veertien jaar heette. ‘De oude naam heb ik niet zelf bedacht en had te veel associaties met andere bedrijven. Een webwinkel en een magazine heten ook zo. Faraday is veel passender voor het soort werk dat we doen.’